فروش لنت ترمزنیمه متالیک درتهران
:لنتهای ترمز، انرژی جنبشی حاصل از حرکت وسیلهٔ نقلیه را بهواسطهٔ اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل میکنند. در سامانههای ترمز دیسکی، در هر چرخ دو لنت ترمز تعبیه میشود که هردو رو به دیسکهای ترمز قرار میگیرند.[۱]
تاریخچه
مفهوم کلی لنتهای ترمز یا ترمزهای دیسکی، بهعنوان جایگزینی برای ترمزهای کاسهای، دست کم از سال ۱۹۰۲ و از زمان ثبت اختراعی از سوی فردریک لنکستر در همان سال، مطرح شدهبود.[۲] با این حال، با توجه به هزینهٔ بالا و کمبودهای این نوع ترمزها نسبت به ترمزهای کاسهای، این سامانهها تا پیش از پایان جنگ جهانی دوم مورد استفادهٔ گسترده قرار نگرفتند.[۳] با بهبود فناوری ترمزهای دیسکی، عملکرد این نوع ترمز بهسرعت از ترمزهای کاسهای پیشی گرفت. تفاوت عملکرد این دو نوع از ترمز، بیش از هر زمان دیگری در سال ۱۹۵۳ و با کسب جایزه بزرگ مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در مسابقهٔ استقامت توسط یک خودروی جگوار مجهز به لنتهای ترمز بهطور قابل توجهی تجلی یافت.[۳][۴] موفقیت این خودروی جگوار عموماً به ترمزهای دیسکی آن نسبت دادهشد که امکان ورود سریعتر راننده به پیچها و تأخیر بیشتر در زمان ترمزگیری نسبت به سایر رقبا را برای رانندگان فراهم کردهبود و در نهایت به پیروزی آنها انجامید. تا پیش از سال ۱۹۶۳، بخش عمدهٔ خودروهای مجهز به ترمزهای دیسکی ساخت اروپا بودند و خودروهای آمریکایی در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ و پس از اختراع کالیپرهای ثابت، که نصب این سامانه را ارزانتر و جمع و جورتر ساختهبودند، به استفاده از این نوع ترمزها روی آوردند.[۳]